פיצוי נופי בעצי נוי

פיצוי נופי בעצי נוי

עצי הנוי והיערות בישראל נמצאים בתחרות מתמדת מול פרוייקטים של בנייה, התחדשות עירונית, פינוי-בינוי, תמ"א 38 ויזמי נדל"ן. "פקודת היערות" – באמצעות "פיצוי נופי" – מגנה על העצים ומחייבת קבלת אישור מפקיד היערות לכריתת או העתקת עצי נוי.

ההגדרה ל"פיצוי נופי" היא: שווים הכספי של עצים חלופיים במקום העצים שנכרתו.

פיצוי נופי בעצי נוי
פיצוי נופי בעצי נוי

רקע
חשיבותם של עצי נוי בחיק הטבע ובמרחב האורבני ידועה מזה שנים רבות.  עצי נוי מספקים חמצן, סופחים אבק, מפחיתים את זיהום האויר, מורידים טמפרטורות ומעניקים צל.

היסטורית, הפיקוח על היערות ועצי הנוי הוסדר באמצעות חוק מתקופת המנדט הבריטי – חוק "פקודת היערות".  "פקודת היערות" שומרת על היערות ע"י צמצום כריתת עצי נוי והרחבת פעולות הנטיעה.  "פקודת היערות" קובעת: יש לקבל היתר מ"פקיד היערות" לכריתת או העתקת עצי נוי. החוק תקף גם לעצי נוי בחצר פרטית.  בישראל פועלים פקידי יערות ברשויות מקומיות, קק"ל ובמשרד החקלאות.

תיקון 89 לחוק התכנון והבנייה
תיקון מס' 89 לחוק התכנון והבנייה מנובמבר 2008, הגדיר את מסגרת הפעילות ל"פיצוי נופי". לפי תיקון 89, יש לסמן בתשריט של תוכנית מפורטת, את כל עצי הנוי הבוגרים בתחומה. תוכנית שבתחומה עצי נוי, תאושר לאחר שמוסד התכנון בחן את הצורך בשמירתם, והתייעצות עם פקיד היערות.

המאבק בין פיתוח ובנייה לבין הרצון לשמר עצי נוי, מחריף באזורים ובשכונות ותיקות.  פרוייקטים נדל"ניים – פינוי-בינוי, התחדשות עירונית ותמ"א 38 – מחייבים הריסת מבנים ישנים ו/או שיפוץ והרחבת מבנים קיימים. המשך קיומם של עצי נוי ותיקים נמצא בסכנה, בין אם הם נטועים במרכז הפרוייקט או בשוליו. 

פיצוי נופי בעצי נוי
פיצוי נופי בעצי נוי

במסגרת "פיצוי נופי", אלו אפשרויות קיימות בפני הרשויות ויזמי הנדל"ן?
העתקת עצי נוי – העתקת עצי נוי משמעותו עקירת העץ עם גוש קרקע, המכילה את שורשיו ושתילתו מחדש במקום אחר.  העתקת עצי נוי ותיקים הינו הליך מורכב וממושך. דרושה היערכות מראש והעלות עשויה להאמיר לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

פיצוי נופי – כריתת עצים בשטח פרויקט הנדל"ן ושתילת עצי נוי חלופיים במקומם. שוויים הכספי של עצי הנוי החלופיים נקבע לפי ערך עצי הנוי שנכרתו. פקיד היערות קובע את שווי העצים לפי: גודל העץ, מין העץ, מצב העץ ומיקום העץ.

כריתת או העתקת עץ בוגר* דורשת הנפקת רישיון, גם אם העץ מצוי בשטח פרטי. רישיון כריתה או העתקת עץ מתבצעת מול פקיד היערות העירוני או האזורי. בקשה מגישים עם "טופס בקשה" באתרי האינטרנט של: משרד החקלאות, הרשות המקומית, ובקק"ל. יש לזכור – העתקת ו/או כריתת עצי נוי ללא היתר מפקיד היערות הינה עבירה פלילית.

נגן וידאו

עומדים לכרות עץ בגינתי או ברחוב מגוריי – מה אוכל לעשות?
כל כריתה של עץ מוגן* מחייבת רישיון בכתב מאת פקיד היערות. יש לדרוש מהכורתים להציג אישור. אין בידם אישור, יש לפנות למשטרה ולא לאפשר את הכריתה, עד שיגיעו פקחי פקיד היערות. אם ניתן, צלמו את הכורת, מספר הרכב, את העץ ואת הנזק שכבר בוצע (בעץ). חומרים אלו יסייעו בהגשת תביעה.

"פקודת היערות" נועדה להגן על עצי ארצנו.  אין לראות ב"פקודת היערות" אבן נגף למגמות של פיתוח ובנייה, אלא אמצעי לשימור הטבע בחיינו.  היער האורבני הינו מרכיב חשוב לאיכות חייהם של התושבים.  עצי נוי חיוניים לכולנו – לאיכות הסביבה ולאיכות חיינו. 

*עץ בוגר/עץ מוגן – עפ"י חוק פקודת היערות, כל עץ שגובהו מעל שני מטרים וקוטר גזעו (בגובה 130 ס"מ) הוא מעל 10 ס"מ – הינו עץ מוגן ואסור לפגוע בו.

אהבתם? שתפו :)