עצי וצמחי נוי לגינות גג

על גג העולם - גינות גג וגינות פנטהאוס

גינות גג, גינות פנטהאוס וגם מרפסת שמש – החיים המודרניים והמעבר לסביבה אורבנית לא הקהו את ערגתנו לניחוחות פריחה ולאלמנטים ירוקים מן הטבע. תהליך העיור הגואה ברחבי העולם, לצד מחסור בשטחי גינון עירוניים, האיצו את הביקוש ל"גינות גג" ו"גינות פנטהאוס", מוקפים בעצי נוי וצמחי נוי. גני נוי היו קיימים לאורך ההסטוריה האנושית עוד מימי קדם. אולם התיעוד העתיק ביותר ל"גינות פטנהאוס", הינם הגנים התלויים בבבל, הנמנים על שבעת פלאי העולם העתיק. הערכת החוקרים היא, שהגנים התלויים נבנו בתקופתו של המלך נבחדנאצר ה-II, כ-500 שנים לפנה"ס. 
האגדה מספרת, שהמלך נטע ושתל את הגנים כדי לרצות את אשתו, שהתגעגעה לניחוחות הפריחה ולבלוב העצים של בית ילדותה.

גינות גג גינות פנטהאוס

האם הגנים התלויים בבל, היו גינות הגג הראשונות בהסטוריה?

גינת גג גינת פנטהאוס
גינות גג ופנטהאוס

מונחים כגון "ערים ירוקות", "ייעור אורבני", "עירייה ירוקה", הופכים ליותר ויותר שגורים בקרב מתכננים עירוניים. היתרונות הסביבתיים והאסטטיים של החשיבה והתכנון הירוק, מהווים שיקולים מרכזיים בקרב מקבלי ההחלטות.

ההבדל בין "גג ירוק" ל"גינת גג"

"גג ירוק" נועד לחפות על שטח רב באופן הכלכלי היעיל ביותר, תוך שימת דגש על בידוד ושימוש יעיל במערכות הקירור והחימום של המבנה.
"גינות גג" מוגדרות ככל סוג של גינה על גג מבנה. בין זו גינת נוי או גינה לגידול מזון, גינון גגות יכול לסייע בבקרת טמפרטורות, לתרום לחזות האסטטית, למשוך פרפרים וציפורים ולהעניק לכולנו אפשרויות לבילוי ופנאי, כל אלו באמצעות שתילת עצי נוי וצמחי נוי.

גינות גג – יתרון ירוק

כבישי אספלט וחומרי הבנייה בבנייה עירונית סופגים ופולטים חום, ויוצרים "איי חום אורבניים". בליית ברירה, המזגנים מופעלים ביתר שאת ולאורך זמן לקירור הבניין. על תחנות הכוח מופעל לחץ לאספקת חשמל ולעבוד "שעות נוספות" כדי לעמוד בביקוש לאנרגיה. התוצאה: הוצאות חשמל גבוהות יותר ואיכות אוויר נמוכה יותר.

עצי נוי וצמחי נוי על גגות – "גינות גג" – היא אופציה מצוינת להתמודדות מול "איי חום אורבניים". צמחים מעניקים צל ומפחיתים את קליטת החום של הבניין. התוצאה: צמצום השימוש במזגן, המביא לחסכון באנרגיה וצמצום הוצאות החשמל. בנוסף, הצמחים מסננים את האויר ומשפרים את איכותו.

האתגרים המרכזיים, הניצבים בפני בעלי גינות-גג:
1. רוחות – רוחות מורידות את רמת הלחות במצעי הגידול ובעלווה, לכן מומלץ להעדיף צמחי נוי חסכוניים במים.
2. שמש – בהיעדר מבנה מגונן, המטיל צל, מומלץ להשתמש בעצי נוי וצמחי נוי עמידים בפני שמש מלאה/ישירה.
3. חוזק המבנה והגג

גינת גג גינת פנטהאוס
גינות גג ופנטהאוס

תיכנון גינות גג וגינות פנטהאוס – חומרים וצמחים

בבואנו לתכנן גינות-גג יש לבדוק:
1. מה המשקל שהגג יכול לשאת. יש לקחת בחשבון, שגינת-גג צריכה לשאת את משקלם של רהיטי הגן, דקים מעץ, מיכלי צמחים המכילים – בנוסף לצמח – אדמה ומי-השקיה.
2. רמת ואיכות אטימות הגג נגד מים, למניעת חלחול מים ודליפות דרך רצפת הגג.
3. מערכת ניקוז למי-השקיה ומי-גשמים, כגון: חיבורים למרזבים ואמצעים למניעת סתימות במערכת הניקוז כתוצאה מסחף של מצעי הגידול.
4. מערכת השקיה (ברז לצינור השקיה)

רשימת ציוד וחומרים:
1. מיכלים ואדניות – המיכלים הנפוצים מיוצרים מפלסטיק, טרקוטה ועץ ולכל אחד מהם יתרון יחסי:
    א. מיכל עץ ניתן לייצור לפי מידה
    ב. טרקוטה וחרס – נושם ובעל עובי דופן, המבודד ומסייע בשמירת על לחות לאורך זמן .
    ג. פלסטיק קל משקל
2. מצעי גידול – מומלץ להשתמש בתערובת קלת-משקל במיכלים ובאדניות ולאו דווקא באדמת גינון, שמשקלה עולה לאחר השקיה.
3. צמחים – כאמור, בניגוד לגינת-חצר המוגנת על-ידי מבנה, גינת-גג חשופה יותר לשמש ולרוחות. הצמחים שנבחר צריכים להיות עמידים לתנאי מזג-אויר אלו.

גינת גג גינת פנטהאוס
גינות גג ופנטהאוס

גינות-גג זקוקות לתחזוקה שוטפת של השקיה, ניקוש עשבים שוטים, גיזום ודישון, בדיוק כמו גינת-גן. היקף התחזוקה תלוי בסוגי הצמחים, שנבחרו לגינת הגג. צמחי נוי גדולים ועצי נוי זקוקים לגיזום למניעת שברי-ענף בתנאי רוח. כמו כן, יש לבדוק שמערכות הניקוז אינן חסומות עקב שורשים וסחף של מצעי גידול.

אל המנוחה והנחלה
מנינו את יתרונות גינות גג: הפחתת חום, צמצום השימוש במזגן, חסכון בחשמל וכן את התכנון והכלים הדרושים בהקמת הגינה. היתרון המהותי ביותר, הוא הפינוק הפשוט, הקיים בגינות גג – שולחן, כסא נוח, קנקן שתיה ו….להתרווח….

אהבתם? שתפו :)