עצי וצמחי נוי חסכוניים במים

לנוח ולהתרווח בגינה ירוקה ומלבלבת של עצי וצמחי נוי חסכוניים במים?   זו לא משאלה, אלא מציאות קיימת ואפשרית! 

רקע
עצי נוי וצמחי נוי חסכוניים במים אינם בהכרח קקטוסים או לחילופין צמחי פלסטיק ודשא סינטטי.  משבר המים הפוקד את ארצנו לא חייב להיות עילה להפסקת הגינון הציבורי והפרטי, אלא הזדמנות לבחינה מחודשת של גינון יעיל וחסכוני במים מחד, והיערכות לטווח ארוך של ענף הגינון מאידך. מאמר זה יתמקד בעצי וצמחי נוי חסכוניים במים.

הגורמים למשבר המים
בעיית המים היתה קיימת מאז ומתמיד בישראל, אולם בשנים האחרונות מספר גורמים החריפו את מצוקת המים:

1. הגידול באוכלוסייה
2. העלייה ברמת החיים
3. בצורת מתמשכת
4. למדינה מקורות מים מועטים

לכן, מעבר לשיקולי עיצוב ונוף, למרכיב המים משקל מרכזי בתכנון גינה חסכונית במים.

גינה חסכונית במים
תיכנון גינה חסכונית במים מותנית במרכיבי העיצוב של הגינה (כגון: חיפוי קרקע, סלעים, משטחים מרוצפים, פינות ישיבה וכיו"ב), תשתית ההשקייה ובבחירת עצי וצמחי נוי חסכוניים במים.

באמצעות הצללה נוכל לצמצם את האידוי מהקרקע, וכנגזרת מהפחתת האידוי נצמצם את כמויות ותדירות ההשקיות.  ישנם מספר אמצעים לצמצום האידוי: בניית סככות, פרגולות, חיפוי קרקע והאופציה הירוקה – שתילת עצי נוי.  שתילת מספר עצי נוי ייצרו תחושה של חורש ויעניקו לגינה צל בימי הקיץ.  המשפחה תוכל לבלות יותר שעות בחוץ באווירת חיק הטבע, ולצמצם את שעות הפעלת המזגן בבית.

עצי נוי חסכוניים במים
יתרונם של עצי נוי רב ומגוון: עצי נוי מעניקים לגינה פינות צל טבעיות, מפחיתים טמפרטורות, רעש ואבק, מגנים על המדשאה מפני ייבוש, ומפחיתים את כמות ההשקייה הנדרשת לדשא.  בנוסף, עצי נוי ים-תיכוניים כגון: אלון, זית, חרוב, דקלי וושינגטוניה חוטית / וושינגטוניה חסונה ועצי נוי אוסטרליים כדוגמת אראוקריה וברכיכיטון על זניו השונים, יכולים לאחר מספר שנים לחיות בגינה ללא תוספת מים או עם השקייה מועטה בקיץ. 


צמחי נוי חסכוניים במים
שתילת צמחי נוי חסכוניים במים ברחבי הגינה ימלאו את השטחים הפתוחים בין עצי הנוי, ישתלבו באלמנטים העיצוביים הדוממים (סלעים, פינות ישיבה וכיו"ב) וייצרו נקודות מיקוד דקורטיביות וצבעוניות ברחבי הגינה.

לאחר שצמחי הנוי הגיעו לגודלם הרצוי, ניתן להסתפק בהשקיות מועטות.  המצב האופטימלי הוא לגרום לצמחים לפתח שורשי עומק ולהתקיים מהרטיבות בעומק הקרקע.  כדי לפתח שורשי עומק, מומלץ להשקות במרווחי זמן ארוכים יותר (בין השקייה להשקייה) ולהגדיל את כמות המים בעת ההשקייה.

כמו כן, עונות השתילה העדיפות הן סתיו-חורף-אביב, כאשר האידוי פוחת, הטמפרטורות יורדות והצמחים זקוקים לפחות מים.

בעת תיכנון מערכת השקייה יש לקחת בחשבון, שישנם צמחים חסכניים, העלולים לסבול מעודף מים ויתקשו לגדול ליד מדשאות, המושקות בתדירות גבוהה יותר.  לכן מומלץ להיעזר בקווי השקייה נפרדים לצריכה יעילה וחסכונית של מים.

אהבתם? שתפו :)