עצי ברכיכיטון – חורש אוסטרלי

ברכיכיטון (Brachychiton) - חורש ירוק-עד עם עצי נוי חסכוניים במים

מוצא עץ הברכיכיטון

מקורו של עץ הברכיכיטון ביבשת אוסטרליה. מאובנים ממדינת New South Wales מצביעים על קיומו לפני 50 מיליון שנה. אולם, חלק מזני הברכיכיטון באוסטרליה "נתגלו" והוגדרו רק בשנים האחרונות. אוסטרליה היא אי עצום, היבשת החמישית בגודלה עם אקלים מגוון, המתאפיין באזורים קרים, טרופיים, ומדבריים. כל אזור והברכיכיטון שלו עם שיבוט וגנטיקה ייחודיים לו.
הברכיכיטון, על זניו השונים, מתנשא לגובה הנע בין 4 מטר ל-40 מטרים. למרבית זני הברכיכיטון מופע ירוק-עד. ישנם זנים בודדים עם מופע נשיר-מותנה. הברכיכיטון פורח בחודשי האביב ותחילת הקיץ בגווני לבן-קרם, וצבעים עזים של אדום, בורגונדי, כתום וורוד. אלפי קילומטרים מפרידים בין ישראל לאוסטרליה וקיימים מאפיינים זהים בין תנאי האקלים הקיימים באוסטרליה לבין אלו השוררים בישראל. שני האזורים הגיאוגרפיים אינם משופעים בגשמים והאקלים הוא מדברי עד יבש-למחצה
קטלוג צמחים לעצי וצמחי נוי

קליטת עצי ברכיכיטון בישראל - העליה האוסטרלית

לברכיכיטון אילן יוחסין בן מיליוני שנים, במהלכן האבולוציה הובילה למגוון של 31 זנים שונים. המכנה המשותף לכולם: עמידותם באקלים מדברי עד יבש-למחצה, ומכאן התאמתם הטבעית לנוף הארץ- ישראלי. שתילות הברכיכיטון היזומות הראשונות בישראל החלו בראשית המאה שעברה. כושר עמידתו וקליטתו המוצלחת, הפכו אותו לעץ פופולרי ומבוקש. גם היום – לאחר 100 שנים – הביקוש לברכיכיטון ממשיך בזכות יתרונותיו: עץ נוי ירוק עד, חסכוני במים, שורש שיפודי והתאמה לאקלים הישראלי.

פיתוחים חדשים - ברכיכיטון מיני אדרי® וברכיכיטון ג'ולי®

עצי נוי מזן ברכיכיטון מיני-אדרי* וברכיכיטון ג'ולי*, הינם פיתוחים חדשים מבית הגידול של "משתלת בוטני".

האקלים האוסטרלי, המאפיין חלקים נרחבים בישראל, לצד אתגרים הניצבים בפני אדריכלי נוף, מתכננים, מנהלי מחלקות גינון וגננים, היוו שיקולים מרכזיים בבחירת הזנים – הורי הצמח – שמהם פותחו ברכיכיטון מיני-אדרי* וברכיכיטון ג'ולי*.
הקריטריונים שהנחו פיתוח עצי נוי אלו כללו: חסכון במים, עלות תחזוקה נמוכה, עמידות באקלים יבש, ירוק-עד ופרחוני.

הברכיכיטון מיני-אדרי וברכיכיטון ג'ולי מלבלבים ברחבי הארץ. השתילות בערי המרכז, קרית אונו, שכונת התקווה ונתיבי איילון, הן דוגמא ליישום אפקטיבי ברמה העיצובית-תכנונית והכלכלית ומדגישות את חשיבות השתילה העירונית. השורש השיפודי של המיני-אדרי והג'ולי אינו "מרים מדרכות" ואינו פוגע בתשתיות תת-קרקעיות (צינורות מים וביוב).

זני ברכיכיטון

ברכיכיטון אדרי (Brachychiton acerifolius) – Illawara Flame Tree (אילאווארה=Illawara) איזה שם אקזוטי העניקו האבוריג'ינים לברכיכיטון אדרי! מה הפלא?! בארץ מוצאו העץ מתנשא לגובה של יותר מ-30 מטר! לאורך השנה העץ הוא ירוק עד. בחודש אפריל הוא משיר את עליו ובוער ב-30 מטר של פרחים אדומים! בארץ אמנם גודלו כבוגר נע בין- 10-15 מטר, אבל הפריחה האדומה מרשימה באותה מידה, עם צורת נוף פירמידלית ורחבה.
ברכיכיטון אוסטרלי (Brachychiton australis) – עץ נוי גדול ובעל נוכחות, שגובהו מגיע ל-9-12 מטר. ירוק-עד, הברכיכיטון האוסטרלי מאופיין בעלווה ירוקה-בהירה, עלים גדולים מפורצים דמויי כוכב וצורת נוף עגולה או פירמידלית רחבה. נחשב לעץ נוי חסון, חסכוני במים, עם גזע מעובה וזקוף, המכיל מים. באפריל הוא משיר את עליו ונעטף באשכולות פרחים בצבע קרם

ברכיכיטון דו-גוני (Brachychiton discolor) עץ נוי בגודל בינוני הנע בין 9 ל-12 מטר. על-מנת להתקיים באקלים היבש ולאורך תקופות ארוכות, העץ אוגר מים בגזע (מעובה) ובשורשיו השיפודיים.
לברכיכיטון דו-גוני מופע ירוק-עד עם עלווה דמוית כוכב. בין החודשים אפריל-מאי, העץ משיר את עליו, כדי לפרוח בחודש מאי באדרת מפוארת של אשכולות פרחים ורודים.

ברכיכיטון בידווילי (Brachychiton bidwillii) – שיח, עץ נוי, שמקורו מאזור טרופי מדברי. מתאים לאקלים המתאפיין בעודפי מים לזמן קצר וצחיחות ויובש לאורך זמן.

הברכיכיטון בידווילי הינו הברכיכיטון הנשיר היחיד בחורף ים-תיכוני. את תקופת הנשירה בחורף מפצה מופע פריחה ססגוני, מרהיב ועשיר בצבעי אדום עז בחודשי האביב ותחילת הקיץ.

כשיח–עץ ממדיו יחסית קטנים והוא מתנשא לגובה של כ-3 מטר. בשוק קיימים עצים מעוצבים כגזע בודד בגובה 2 מטר. שורשי הבידווילי מעובים ובעלי פיצול פיסולי, ולכן הוא חזק מאוד לגינון חוץ וגם מתאים כצמח בית כבונסאי בעציץ.

ברכיכיטון סלע (Brachychiton rupestris)כינוי נוסף לברכיכיטון סלע הוא "עץ הבקבוק" (Bottle Tree), בזכות גזעו העגול והמנופח, שעם דמיון מפותח מזכיר בקבוק. בארץ מוצאו, אוסטרליה, העץ מתנשא לגובה של 15 מטר ויותר, אולם בארץ מימדיו נמוכים יותר ונעים בין 5-12 מטר.

הגזע העגול והמנופח משמש כמאגר מים לעת צרה, ואכן העץ יכול לשרוד תקופות יובש ארוכות. חשוב להדגיש, שאמנם העץ הוא בעל שורש שיפודי, אולם הגזע יכול להתנפח לקוטר העולה על 1-מטר. לכן יתאים פחות במדרכה צרה. בזכות הגזע הייחודי והפיסולי, הברכיכיטון סלע מקבל את מרכז הבמה – כעץ בודד באי תנועה, בשדרה רחבה וכאלמנט עיצובי בגינה, עם מופע ירוק-עד, עגול וכדורי.

ברכיכיטון צפצפתי (Brachychiton populneus) באוסטרליה – ארץ מוצאו – הילידים העניקו לברכיכיטון הצפצפתי, לפני דורות רבים, את השם Kurrajong. זהו הברכיכיטון הידוע והנפוץ ביותר. עץ ירוק עד עם עלווה צפופה בגוון ירוק-כהה. נחשב לעמיד בתנאי יובש, למחלות, מזיקים ואפילו זיהום אויר. כעץ בוגר הוא מתנשא לגובה של 6-10 מטר.

הברכיכיטון - פתרון ירוק-עד לחסכון במים והפחתת עליות

משבר המים, התחממות גלובלית, אורבניזציה מתמשכת וזיהום אויר, מהווים חלק מהאתגרים העומדים בפני מקבלי ההחלטות החל מהדרג הציבורי הבכיר ברשויות המקומיות וכלה באדם הפרטי, המטפח גינה בחצרו. דרישות התחזוקה של עצי הברכיכיטון הינן מינימאליות וכמעט ולא קיים צורך בגיזום ועיצוב. שנתיים-שלוש לאחר השתילה, אפשר לצמצם את כמויות ההשקייה – הנמוכות ממילא – ולהסתפק בגשמי העונה. עצי הברכיכיטון הינם תשובה לעצי נוי ירוקי-עד עם פריחה נאה, חסכונית במים, עמידה ובעלת ערך כלכלי – פתרון ארוך טווח לאדריכלי נוף, מתכננים, מנהלי מחלקות גינון וגננים במגזר הציבורי והפרטי

אהבתם? שתפו :)