דקל וושינגטוניה – ההבדל בין וושינגטוניה פליפרה לוושינגטוניה רובוסטה

דקל וושינגטוניה חוטית (וושינגטוניה פליפרה) ודקל וושינגטוניה חסונה (וושינגטוניה רובוסטה), הינם מהדקלים הנפוצים בשימוש לגינון ציבורי ופרטי. מה ההבדלים ביניהם?
וושינגטוניה חסונה (וושינגטוניה רובוסטה)

קצב גידול: גידול מהיר, כ-1 מ' בשנה ופי-3 מוושינגטוניה חוטית (פליפרה).

גובה כבוגר: 40-25 מטר

גזע: הגזע דק בכ-1/3 מגזע הפליפרה.

עלווה: עלה גוון ירוק עמוק ומראהו דמוי מניפה, שקוטרה מגיעה לכ-1 מטר. אורכה של הפטוטרת – הגבעול המחבר בין הגזע לעלה – הוא כ-1 מטר ולאורכו קוצים. כאשר העלים נובלים, הם אינם נושרים. הם נשארים מחוברים לגזע, שמוטים כלפי מטה ויוצרים סביב הגזע "שמלה" או "זקן".

העתקה: קל להעתקה ממקום למקום.

וושינגטוניה חוטית (וושינגטוניה פליפרה)

קצב גידול: איטי יותר (מוושינגטוניה חסונה – רובוסטה). כלומר, באותו פרק זמן, וושינגטוניה חוטית (פליפרה) תגיע רק לכ-1/3 מגובהו של החסונה (רובוסטה).

גובה כבוגר: 20-12 מטר.

גזע: גזע הפליפרה עבה ויכול להגיע לקוטר של ½1- 2 מ.   

עלווה: לעלים מראה דמוי מניפה וקוטרם נע בין 2-1.5 מטר. הגוון שלהם נע בין צהוב-ירקרק לכסוף או אפור-ירקרק. מקצוות העלים משתרכים חוטים לבנים. אורכה של הפטוטרת מגיע לכ-2 מטר. גם לאורכה יש קוצים, אולם בכמות דלילה בהשוואה לרובוסטה. כמו הוושינגטוניה רובוסטה, העלים אינם נושרים, אלא נותרים מחוברים לגזע, שמוטים כלפי מטה.

העתקה: קל להעתקה ממקום למקום.

פרט מעניין בהיבט גנני: וושינגטוניה חוטית (וושינגטוניה פליפרה) משילה את עליה היבשים בשלב מוקדם יחסית לוושינגטוניה חסונה (וושינגטוניה רובוסטה). לדוגמא: ניקוי של וושינגטוניה חוטית בגובה 3 מ' יכול להתבצע ביד חשופה ע"י משיכה קלה של העלים הסדורים מלטה למעלה.

לעומת זאת, ניתוק עלים בוושינגטוניה חסונה חייב להתבצע באמצעות מכשיר מכני (כגון מסור). פעולה זו לא תחשוף לחלוטין את הגזע. שארית העלה (של הרובוסטה) תמשיך לדבוק לגזע במשך שנים נוספות.  

שני זני הוושינגטוניה חזקים מאוד ועמידים למליחות. שניהם ידועים בשרידותם בקו ים "0" לאורך חופי הים התיכון ובישראל. חוף הים בישראל מתאפיין ב: 1. מליחות הגבוהה היחסית של הים התיכון 2. רוחות דרום-מערביות חזקות 3. נתז של חול-ים, המגיע בזרמים מדרום הים התיכון ואזור שפך הנילוס  

אהבתם? שתפו :)