בריכת שחייה בגינה – שיקולים בבחירת עצי וצמחי נוי

עיצוב גינה עם בריכת שחייה

מים תכולים, צלולים ומרעננים מוקפים בצמחיה ירוקה ושופעת – ריזורט פרטי. בריכת שחייה בגינה יכולה ליצור אווירה שלווה, נינוחה, מפנקת, בה נעים להירגע וגם לארח. עיצוב אסטטי, תחזוקה, פרטיות ובטיחות, הם שיקולים מרכזיים בעת תכנון ועיצוב גינה עם בריכת שחייה.

בריכת שחייה בגינה

שיקולים בעיצוב גינה עם בריכת שחייה
צמחים מעניקים יופי ופרטיות. הם מרככים את המתאר הקשיח של תשתית הבריכה ומסייעים בשילובה במכלול של הבית והגינה.
שיקולים מרכזיים בבחירת צמחיה לגינה עם בריכת השחייה:
1. מיקרו-אקלים
2. תחזוקה
3. פריחה
4. עצי נוי
5. בטיחות
6. מיקום הבריכה ביחס לשמש

בריכת שחייה בגינה

מיקרו-אקלים – אזור הגינון סביב בריכת שחייה הוא מיקרו-אקלים ביחס למיקום הגיאוגרפי של הבית. כלומר, אזור הבריכה בחצר הוא כמו "אי" עם מאפיינים אקלימיים ייחודיים, השונים מאלו של האזור הגיאוגרפי הרחב יותר.
א. הצמחים צריכים להיות עמידים יותר למים המכילים כלור ו/או כימיקלים אחרים. סביב בריכה עם מי-מלח, צריך לשתול צמחים עמידים לרסס מים מליחים.
ב. סוג וכמות הריצוף סביב הבריכה. כמות בטון או כל משטח קשיח אחר משפיעים על המיקרו-אקלים. משטחי ריצוף אוגרים ופולטים חום. למשל, טמפרטורת אבני מדרך בגוונים בהירים תהיה נמוכה מאלו בגוונים כהים.

תחזוקה – האם הצמחים סביב הבריכה נגישים וקל להגיע אליהם לעבודת גינון, גיזום ותחזוקה? כמה זמן ומשאבים תחזוקת גינת הבריכה תגזול מאיתנו בימים, שהגנן איננו? בסופו של דבר, את שעות הפנאי נרצה לבלות בבריכה ולא באיסוף עלים, זרדים, פירות ופרחים שנשרו.

פריחה – האם הצמח פורח ומתי? צמחים הפורחים בקיץ יגרמו ללכלוך רב, כשהשימוש בבריכה בשיאה. מומלץ לבחור בצמחים הפורחים באביב, שיהיה מספיק זמן לנקות את סביבת הבריכה לקראת עונת הרחצה.

בריכת שחייה בגינה

עצי נוי לבריכת שחייה בגינה
א. ירוק-עד או נשירעצים ירוקי עד עדיפים חד-משמעית על פני עצים נשירים. עצים נשירים דורשים עבודת ניקיון ואיסוף מרובה ועשויים לפגוע בפילטר. בריזה ורוח קלה – ועבודת הניקיון כפולה!
ב. גודל העץ בבגרותו – מה גודל העץ בבגרותו ביחס לגודל החצר ובריכת השחייה? האם בעוד מספר שנים, העץ יטיל צל על הבריכה ויחסום את קרני השמש?
ג. מערכת השורשים – ישנם עצים עם שורשים תוקפניים ואגרסיביים, שיכולים לפגוע בדפנות הבריכה ובתשתית שלה. קיימים שורשי עצים, שפשוט "מריחים" לחות ומים וחותרים לשם.
ד. עצי פרי – שתילת עצי פרי ליד הבריכה יכולים להכתים את הריצוף והדק סביבה. הפירות – על העץ או על הקרקע – מושכים זבובים, יתושים ודבורים. עדיף לשתול אותם מספר מטרים הרחק מהבריכה.

בריכת שחייה בגינה

בטיחות
א. באזורים עם תנועת אנשים מרובה, כגון: פינות בישול וישיבה, כניסה/יציאה מבריכה, דרכי מעבר, הימנעו משתילת צמחים קוצניים וצמחים קצוות עלים חדים.
ב. אם יש ילדים, תכננו את הגינון סביב בריכת השחייה, כך שיישמר קשר עין גם מנקודה מרוחקת מהבריכה מבלי שהצמחים יסתירו אותה.

מיקום הבריכה ביחס לשמש
אלו אזורים בבריכה ובסביבתה יהיו מצויים בשמש מלאה במהלך שעות היום ושעות השחיה?

בחירת צמחים
ישנם צמחים המתאפיינים בצבעים, טקסטורות ודרישות שתילה ותחזוקה, המתאימים יותר לשתילה סביב הבריכה. לעומתם, קיימים צמחים המתאימים לגינה, אך שתילתם סביב הבריכה תגרום לטרחה ועבודה רבה.

בריכת שחייה בגינה היא מקום למרגוע ושלווה. הצמחים מעמיקים את תחושת הפרטיות ומעוררים את החושים – ויזואליות של צבעים, ריחות פריחה, שמיעת ציוץ ציפורים, מגע קרני השמש, טעם של פירות קיץ ומשקה מרענן  – ויצרנו לעצמנו פינת גן עדן.

אהבתם? שתפו :)