בחירת עצי נוי – שיקולים ותהליכים

קרוטון

לעצי נוי בגינה תפקיד מרכזי במסגרת השיקולים הן בתכנון הגינה הפרטית והן במרחב הציבורי. עצי נוי הינם הציר ממנו תצמח ותתפתח שאר הגינה ולפיו נבחר את צמחי הגן.

חלק א' – איך בוחרים עצי נוי לגינה? איזה עץ מתאים לגינה? אלו עצי נוי חסכוניים במים?
להלן השיקולים בעת בחירת עצי נוי לגינה:
מטרת שתילת עצי נוי – מה יהיה השימוש הגנני של עצי הנוי? האם עצי הנוי נועדו לפינת צל בחצר? ליצירת מרחב פרטי מהשכנים ומהרחוב? אולי להסתיר חלק פחות נאה של הבית? בשתילת עצי נוי בגינה פרטית, יש לקחת בחשבון את גודל הגינה, עץ נוי עם נוף רחב בגינה קטנה, יטיל צל על רוב שטח הגן ויחסום את זרימת האויר בקיץ.

בגינון ציבורי – שדרה או רחוב עם מדרכה רחבה – עצי נוי עם נוף כיפתי או סוככני, המטילים צל בקיץ, הם ברכה להולכי הרגל. לעומת זאת, במדרכה צרה או סמטה, עצי נוי עם נוף זקוף, סגלגל או מבודר, יעניקו לעוברים ושבים צל עם תחושת מרחב וזרימת אויר.

גובה כבוגר ומופע עצי הנוי – אומרים "זה הקטן, יהיה גדול" ואימרה זו תקפה לעצי נוי על אחת כמה וכמה. מה יהיה גובה ומופע עצי הנוי בבגרותם? מה תהיה צורת הנוף בבגרותו – סוככנית, זקופה וכיו"ב? ידיעת מראה ומופע עצי הנוי בבגרותם יקבעו את מקום שתילתם,

התנהגות בעת עונות מעבר – עצי נוי ירוקי-עד, עצי נוי נשירים או נשירים מותנים, חודשי פריחה ומשך תקופת הפריחה. סוגיה זו קשורה בתחזוקה שוטפת, כגון: איסוף עלי-שלכת בסתיו-חורף ופרחים שנפלו לקרקע לאורך השנה.

מערכת השורשים – האם נקודת השתילה קרובה למערכת מים/ביוב? כבלי חשמל/תקשורת תת-קרקעיים? או לעמודי התמיכה של הבית? האם לעץ שורשים אופקיים, העלולים להרים את הריצוף בחצר?

התאמה גיאוגרפית ואקלימית – עצי נוי יצמחו ויגדלו למלוא הדרם במיקום הקרוב ביותר לסביבה הטבעית הטבועה בהם גנטית. בישראל, רוב עצי הנוי הנקלטים היטב, הם עצי נוי חסכוניים במים ועצי נוי, שהגיעו לארץ מאזורים גיאוגרפיים עם אקלים הדומה לשלנו.

צבעי פריחה, חודשי פריחה ומשך זמן הפריחה – הגינה היא מערכת דינמית, הגדלה, משתנה ומתפתחת במהלך השנה. אם אנו מעוניינים בגינה פורחת רוב ימות השנה, נבחר בצמחים ועצי נוי, שלאו-דווקא פורחים בו-זמנית, אלא ניצור פריחה מתמשכת. דהיינו, בעונה בה צמחים מסוימים אינם פורחים, יפרחו צמחים אחרים במקומם.

קצב צימוח – עצי נוי מהירי צמיחה דורשים גיזום בתדירות גבוהה יותר, לעומת עצי נוי עם קצב צימוח איטי יותר, הדורשים פחות עבודת תחזוקה.

סוג קרקע – דמיינו את הקרקע בו נשתלים עצי הנוי כבית מגורי הקבע שלהם. התאמת עצי הנוי לסוג הקרקע תסייע להם לפתח מערכת שורשים בריאה, החיונית לצמיחתם. ההבדלים בין סוגי הקרקע נובעים מיכולתם להעביר מים ו"מזון" לשורשים. לדוגמא: עצי נוי הרגישים לעודפי מים, עדיף לשתול בקרקע קלה ומנוקזת, ואילו עצי נוי המעדיפים קרקע לחה, מומלץ לשתול באדמה כבדה.

כמות השקיה – צריכת המים הדרושה לעצי נוי מותנית בכמות הגשמים הממוצעת לאזור הגיאוגרפי, כמויות הצמחים שניטעו סמוך לעצי הנוי, משטחים המונעים ספיגת גשמים בסביבת העץ (כגון: בטון, אספלט, מרצפות), ומערכת ההשקיה הקיימת או המתוכננת. 

חלק ב' – כיצד לבחור עצי נוי במשתלה
תנאי גידול – באלו תנאים גדלו עצי הנוי במשתלה? האם עצי הנוי גדלו מתחת לרשת צל? ברשת צל, ככל שאחוזי הצל גבוהים יותר, קיים סיכוי רב יותר שהעצים יהיו דקים, ארוכים ושבריריים. כל צמח גדל לכיוון האור. במקרה של רשת צל עם אחוז צל גבוה, הצמח מתאמץ להגיע למעלה לאור, ומכאן מראהו הארוך, השברירי והדקיק. עצי נוי הגדלים בשמש – מחוץ למבנה או רשת צל – הם עצי נוי חזקים וחסונים יותר. לעצי נוי אלו סיכויי קליטה גבוהים באופן משמעותי והם אינם סובלים מ"שוק" או "הלם" בעת שתילתם באדמה. כלל מפתח, עצי נוי הגדלים בחוץ בשמש תמיד עדיפים על פני עצי נוי הגדלים במבנה או רשת צל.

בריאות וכמות העלווה – עלווה בריאה היא עלווה שלמה, ללא סימני אכילה או כרסום, ללא קמטים ומלאה. למעט עצי נוי נשירים (בסתיו-חורף), עלווה מלאה היא סימן לבריאות ופעילות תקינה של העץ כולו.

גודל המיכל – גודל מערכת השורשים מותנית בגודל המיכל. יש לשים לב, שישנן משתלות המעבירות עצי נוי עם גוש שורשים קטן למיכל גדול, ומוכרים אותם במחיר גבוה יותר.

מצע גידול – ישנן משתלות המגדלות במצעי גידול כגון: כבול, טוף וכיו"ב, המועשרות בחומרי דישון דרך מערכת ההשקיה או בדשן בשחרור איטי בתוך מצע הגידול. היתרונות: הצמח מפתח מערכת שורשים בריאה והוא קל לנשיאה ושתילה. אולם "אליה וקוץ בה", במקרה של התייבשות המצע, הוא לא יקלוט מים – גם אם יושקה היטב – והצמח ימות. על עוד הצמח גדל במשתלה ומושקה בקביעות עם מערכת ההשקיה, הוא ילבלב ויצמח. אם לאחר שתילתו בגינה הוא לא יושקה באופן קבוע, מצע הגידול יתייבש והצמח ימות. משתלת בוטני מגדלת עצי נוי בקרקע טבעית, השומרת על לחות לאורך זמן.

בריאות מערכת השורשים – מערכת שורשים בריאה היא מסועפת, כך שבעת שליפת השתיל ממיכל הגידול, גוש הרדמה אינו מתפרק ולשורשים החדשים צבע בהיר. שורשים היוצאים ממיכל הגידול – סימן לשורשים דחוסים. שורשים השוהים זמן רב במיכל עשויים לפתח "ברך". שורש "ברך" מתרחש כאשר השורש מתקפל בתוך מיכל הגידול והוא מסכן את התפתחותו העתידית של הצמח ואף יכול לגרום למותו.
בשנים האחרונות מתפתחת מגמה של שתילת עצי נוי חשופי שורש, כמו הברכיכיטון מיני אדרי, ברכיכיטון אוסטרלי וברכיכיטון ג'ולי. כלומר, העץ נמכר ללא גוש האדמה, וכך אפשר לבחון את בריאות מערכת השורשים. עצי נוי חשופי שורש קלים ונוחים יותר לשינוע ומחירם זול יותר.

העתקת עצי נוי – לעומת שיח או פרח, העץ צומח לאט יותר, אך בעל תוחלת חיים ארוכה יותר. מי שחפץ לנוח בצילו של עץ נוי ולא להמתין מספר שנים עד שיגדל ויתפתח, יכול לרכוש עצי נוי בוגרים וגדולים במשתלה, המתמחה בגידול עצי נוי בוגרים והעתקתם מן הקרקע – באמצעות מנוף. העץ נעקר מן הקרקע עם גוש אדמה ושורשים, כאשר הגוש נעטף בבד. העץ מובל לאתר השתילה, שם הוכן לו בור גדול מבעוד מועד, ונשתל באדמה.

משתלת בוטני
משתלת בוטני
משתלת בוטני

חלק ג' – שתילת עצי נוי
הגדרנו את ייעודם של עצי הנוי בגינה ובחרנו עצי נוי במשתלה, עתה נותרה מלאכת השתילה.

מרווחי שתילה – מרווחי השתילה בין עצי הנוי תלויים בהיקף הנוף של כל עץ בבגרותו ובמטרת שתילת העץ. ככל שעצי נוי יישתלו האחד קרוב לשני, הנוף יהיה צר, זקוף יותר והעץ גבוה יותר. אם מרווחי השתילה יהיו גדולים (יותר) מהיקף נוף העץ, לעץ יהיה נוף רחב יותר והוא יהיה נמוך יותר. בשתילה למטרת הסתרה, נשתול את העצים במרווחים קטנים של עד 50% מהיקף הנוף של העץ הסמוך. בשתילה למטרת הצללה – למשל ברחוב/שדרה – ניצור חפיפה של 25% בהיקף הנוף בין העצים.

גודל בור השתילה – גודל בור השתילה יהיה פי-2 מגודל שק או מיכל השתילה. אם העץ גדל במיכל, יש להוציאו בעדינות מהמיכל ולשמור על גוש השורשים. עצי נוי שגודלו בשקי שתילה, כגון פלריג, אפשר לשתול עם השק, אך לפני השתילה לחתוך בסכין כ-4 חתכים סביב השק, חתך בצורת X בתחתית השק ולהסיר כ-10-5 ס"מ מהשוליים העליונים של השק.

קומפוסטלא לשים קומפוסט במגע ישיר עם השורשים! אחרת שורשי העץ יישרפו! אפשר לערבב כ-3 ליטר קומפוסט עם 100 ליטר אדמה לגינון (חמרה לדוגמא). להניח תערובת זו בתחתית הבור, מעליה להניח שכבת אדמת גינון של כ-20 ס"מ ללא קומפוסט, שתהווה מחיצה בין התערובת (עם הקומפוסט) לבין שורשי העץ. להניח את העץ בבור ולמלא את הבור באדמה.

השקיה ראשונה – ההשקיה הראשונה תהיה "השקיה רוויה" ותתבצע מיד בתום השתילה. מטרתה: למנוע היווצרותם של כיסי-אוויר סביב מערכת השורשים, שיגרמו לאדמה סביב הגזע לשקוע מטה. ההשקיות הבאות יהיו לשמירת אדמה לחה בלבד. עודף השקיה תגרום לתמותת העץ עקב ריקבון במערכת השורשים.

תמיכה – לאחר השתילה, יש לתמוך את עצי הנוי באמצעות שתי סמוכות ("סנדות"), הקשורות לגזע העץ. התמיכה תסייע לייצוב העץ, לקליטתו  ולהתפתחות מערכת השורשים.

חלק ד' – עצי נוי לפנים הבית ולמרפסת
ההנאה מעצי נוי אינה נחלתם של בעלי הגינה הפרטית. ניתן לגדל עצי נוי גם בתוך הבית ובמרפסת שמש, כאשר הבחירה תהיה בעצי נוי, שגובהם עד 3-2 מ', כגון: ברכיכיטון (זנים כגון: בידווילי, אדרי), אראוקריה, פיקוס כינורי או קומקוואט (תפוז סיני). מדובר בעצי נוי, שמטבעם נחשבים לקטנים ואת גודלם ניתן להגביל באמצעות מיכל השתילה. בעצי נוי במיכלי שתילה, חשוב להקפיד על השקיה בהתאם לגודל וסוג הצמח וכן על דישון.

אהבתם? שתפו :)